Tranor och endomentrioser

När jag gick lunchpromdeanden med hunden idag hörde jag ett gällt skrik, fattade inte vad det var, har aldrig hört det förut, vi var tvunga att gå ut på åkern och då såg jag två tranor.
Så kul att få höra deras läte, de skrek liksom så att det ekade i dalgången.
 
Då har man fått uppleva det.
 
Blev ingen träning igår, problem med min kroniska sjukdom, endomentrioser. Blir häftiga attacker av smärta samt har jag en fruktansvärd blödning i mängder att det går knappt att gå utanför dörren utan måste ha en toalett i närheten.
Detta har jag fått leva med så vet rutinerna och hur jag ska göra för bästa sett.
Inte många som pratar om denna sjukdom, knappt läkarna vet vad det är eller hur de ska göra för att hjälpa en.
Hade detta varit en sjukdom som män haft hade det funnits forskning och behandling för längesedan, men eftersom det endast drabbar kvinnor så är det ingen som lägger forskning kring detta.
Kan tycka att det är rätt hemskt egentligen att det kan vara så.